Köpvillkor

ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor gäller mellan Hennings Kläder AB org nr 556376-9453 och dig som gör en beställning från oss via www.henningsklader.se. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Hennings Kläder AB framgår på webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via webbplatsen.

Utöver villkoren gäller även Hennings Kläder AB integritetspolicy. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.

Du som handlar som privatperson behöver vara över 16 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 16 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.

Vi kan när som helst ändra dessa villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.

I priserna ingår moms med 25%.

Avtal ingås endast på svenska och vi levererar endast inom Sverige.

Alla varor förblir Hennings Kläder AB :s egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.


AVTAL OCH BESTÄLLNING

För att kunna genomföra ett köp via henningsklader.se måste du acceptera villkoren.

Efter mottagen beställning skickar Hennings Kläder AB så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Hennings Kläder AB skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.

Vi förbehåller sig rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.

Observera att vi aldrig restnoterar produkter som tillfälligt är slut. Sådana produkter måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.


KAMPANJER, RABATTKODER OCH ANDRA ERBJUDANDEN

Hennings Kläder AB kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter. För produkter som omfattas av sådana erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa villkor.

Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av erbjudandet, ska dessa villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av erbjudandet.


ÖVERGIVEN KUNDVAGN

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:

*    är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller

*    du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.

Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.

Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.

LEVERANS

Vi skickar alla våra paket med Postnord.

Fraktkostnad tillkommer på alla leveranser utom vid hämtning i butik.

Leverans sker inom 2-5 dagar.

Beställningsvara: Detta innebär att produkten är slut i vårt lager, men möjligheten finns att ta hem från leverantören. Vi reserverar oss för slutförsäljning. Det kan även innebära en längre leveranstid än ovan.

Ibland händer det att någon av de varor du beställt inte finns i lager, då blir din order restnoterad . Skulle din order inte skickas i tid så har du rätt att häva ditt köp.

Om ditt paket eller innehållet är transportskadat  när du tar emot det, ska du anmäla det direkt på platsen. Om ditt paket kommer bort under transporten måste du meddela oss.

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämta ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss. Vi kan då komma att debitera dig för en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnaden lämnas kravet till inkasso.

Leveranssätt:

Postpaket:
För beställningar som väger mindre än 20kg och inte skickas med Varubrev erbjuder vi leveranssätt Postnord MyPack Collect. När din beställning har anlänt till Postnords utlämningsställe skickas en avisering till dig.

Avisering kan ske på något av följande två sätt, beroende på om vi har ett korrekt mobiltelefonnummer till dig:

SMS-avisering till din mobiltelefon: Aviseringen sker samma dag som paketet ankommer till ditt utlämningsställe.

Brevavisering: När ditt paket anländer till Postnords utlämningsställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det anvisade utlämningsstället för att lösa ut din beställning.

För att hämta ut paket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Hämtas i butik:
Ingen extra kostnad tillkommer. Din order hämtas ut i vår butik i Skövde. Du har 5 dagar på dig att hämta ut din order från att du har fått en orderbekräftelse.

BETALNING

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på henningsklader.se, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.

Kortbetalning:
Du kan betala med Visa och Mastercard. Välj kortbetalning och följ anvisningarna. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.

Direktbetalning internetbank:
För dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura:
Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. Vid fakturabetalning skickas varorna till den folkbokförda adressen. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, dröjsmålsränta och aktuell referensränta.

Delbetalning:
Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Delbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan.

Avbeställning:

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.


ÅNGERRÄTT

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan.

Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning/skolåda som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte bryta plomberingar. Ångerrätten gäller inte underkläder. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har Hennings Kläder AB rätt att neka returen.

Observera också att det är du som ska betala för returfraktkostnaderna.

Byte och retur:
Vid byte och retur är du som som betalar returfrakten. Alla varor som skickas tillbaka måste vara noggrant emballerade för att undvika skador på varan. Det är du som står för transportrisken tillbaka till Hennings Kläder AB.

Reklamation:
Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in plagget om så behövs. Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Returadress för ångerrätt och reklamation:

Hennings Kläder AB
Storgatan 12
541 30 Skövde
Sverige

hennings@henningsklader.se

FORCE MAJEURE

Hennings Kläder AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

TVIST

Klagomål eller synpunkter avseende Hennings Kläder AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till e-mail hennings@henningsklader.se alternativt telefon 0500-425305 (vardagar kl: 10-18). Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.